El dia 11 de gener va tenir lloc l’Expedició de Dades X Comerç, un esdeveniment online on es van animar a participar vint-i-tres persones de diferents àmbits amb l’objectiu d’aportar els seus coneixement i el seu temps per la construcció de solucions basades en dades obertes als reptes del comerç de proximitat. Comerciants i altres persones expertes en comerç, daters, developers i altres persones expertes en visualització i processament de dades van confluir en aquest espai amb ganes d’aprendre, construir sinergies, compartir coneixement i treballar plegats i plegades en el repte que els havíem proposat.
L’acte va començar amb la presentació del projecte Dades X Comerç per part de Lourdes Muñoz, la presidenta d’Iniciativa Barcelona Open Data. Seguidament, Pròsper Puig, el president de l’Associació de Comerciants de l’Eix de Sant Andreu, va parlar sobre la potencialitat de la introducció de l’ús de dades pel comerç de proximitat i, per últim, Marta Vallvé, la tècnica del projecte #Dataxcomerç, va explicar el funcionament de la sessió. Un cop finalitzada la breu benvinguda i després d’haver fet una petita ronda de presentació, ja era hora de posar-se treballar en els equips de treball.
Es van formar cinc equips de treball, cada un dels quals estava conformat per entre quatre i sis persones de diferents perfils i àmbits. Cada equip es posava a treballar autònomament en una sala de zoom separada. Experts i expertes d’Iniciativa Barcelona Open Data acompanyaven i donaven suport als equips en el procés de formulació d’una hipòtesi de treball que caldria contrastar amb dades que cerquessin. Tanmateix, el repte no era fàcil, i encara menys tenint en compte que tot aquest treball coordinat es duia a terme telemàticament. Tots els equips tenien moltes idees, però calia aterrar-les per poder fer el contrast amb dades en les poques hores de les quals disposaven. Poc a poc, les idees es van anar concretant més i més, i cada grup va poder triar un tema d’interès per a tothom i va acabar aconseguint resultats i dades útils pel projecte.
Per posar-ho tot en comú els assistents de l’Expedició de dades van realitzar unes presentacions explicant en què havien treballat i mostrant les visualitzacions.
El grup 1 ens va explicar la seva tesis “Analitzar les possibles diferències de consum de línia que hi pugui haver barri a barri”. I ens van mostrar un mapa on surten diferents #OpenData
El grup 2 van estar treballant amb “El perfil dels possibles compradors més propers, la diversitat de sector i noves tendències de cada sector” com a conclusions i resultats han creat una taula d’Excel amb les dades i van crear una visualització segons els codis postals.
El grup 3 van escollit el tema “¿Pot ser interessant obrir una botiga del tipus “X” en un barri concret de #Barcelona?”Han fet unes aportacions addicionals on han aportat una altra visió de les
El grup 4 van treballar amb “Detecció dels sectors més perjudicats pels locals buits- zona marina/associació de comerciants #Barcelona amb el #Covid19 Comerç i Serveis (restauració)” Ens van mostrat diferents visualitzacions #OpenData
El grup 5 van escollir el tema “¿El nivell d’associacionisme a una zona incrementa el volum comercial o nivell de beneficis?” “¿L’associacionisme comercial donar suport als comerços davant dificultats de tancament?”. I els resultats que han obtingut son el nivell d’associacionisme per zona.
Va finalitzar la sessió Lourdes Muñoz parlant de l’objectiu de la sessió i que es farà amb totes les dades que avui s’han obtingut i com continuarà el projecte de Dades x Comerç.