El pròxim 6 de febrer, Iniciativa Barcelona Open Data et proposa formar-te en periodisme de dades amb cursos on aprendràs a analitzar dades, a fer servir eines específiques, i a crear visualitzacions. T’expliquem per què t’has de formar en periodisme de dades.
Triant la professió de periodista ja sabies que et tocaria aprendre coses noves, ja sigui saber utilitzar la nova càmera, conèixer les noves tendències per a presentar les notícies, fer servir la xarxa social del moment, etc. Cada generació de periodistes va haver de renovar-se com a professional, de trobar noves maneres de captar l’atenció del públic i sobretot d’informar. Avui, més que mai i amb el context actual on les notícies falses tenen cada vegada més pes, es necessiten rigor, precisió i … dades.
Per què es necessiten les dades?
Practicar periodisme amb dades no és nou! El periodista sempre les ha utilitzat per a fer investigacions. A mitjans del segle XX, quan va tornar amb força el periodisme d’investigació als Estats Units, alguns periodistes van optar per practicar un periodisme dit de precisió, definit per Philip Meyer als anys 70. L’objectiu per tant era desenvolupar notícies basades en dades. Amb l’aparició de l’ordinador als anys 80, es va facilitar el tractament de dades. Molts periodistes van ser premiats per les seves investigacions però amb la manca de dades i l’absència d’eines potents per analitzar gran quantitat de dades, el periodisme fet amb dades es va quedar al marge.
I de sobte va aparèixer Internet i les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC)!
Internet, la digitalització de la societat, el Big data i les dades obertes
Internet va revolucionar tots els àmbits de la societat, el periodisme és un d’ells. Tant el format com el públic i el model econòmic van canviar. L’adaptació va ser difícil i avui encara es discuteix sobre com donar valor al contingut en línia, quins preus posar a la feina periodística. Mentrestant, es van crear nous formats i els diaris tradicionals van haver de repensar la seva proposta periodística, alguns es van perdre pel camí. Sens dubte, la invasió d’Internet dins de les sales de redacció va obligar el periodista a conèixer noves competències tècniques i de producció digital.
La producció continua de contingut a Internet va generar la paraula que ara està de moda: el Big Data. Tot i estar de moda, molta gent no sap què significa. El Big data es refereix a aquella quantiat de dades que ja no és possible tractar amb les eines tradicionals. Aquesta massiva producció de dades també va modificar profundament el teixit econòmic.
L’altre gran canvi va ser l’adopció dels principis del govern obert. Barack Obama, el 44è president dels Estats Units va apostar per impulsar una nova manera de governar; basada en la transparència, la participació i la col·laboració. Tim Berners-Lee, l’inventor d’Internet va ser al capdavant aquesta proposta. Un dels requisits pels governs que volien integrar aquests conceptes era obrir les dades al públic. La Unió Europea va convidar, abans d’obligar, els Estats membres a promulgar lleis en aquest sentit (llei espanyola, llei catalana). Obrir les dades és un acte de transparència per part dels governs i es converteix en una possibilitat per la ciutadania de controlar les accions dels governs. La interacció entre administració i periodisme va haver d’evolucionar i encara fa falta molta feina de part de les administracions per a facilitar la feina periodística.
Què és el periodisme de dades?
Sovint, quan es parlar de “periodisme de dades” se senten frases com “no vaig estudiar periodisme per fer matemàtiques” o “No sé fer servir els fulls de càlculs”, etc. No es pot mentir, algunes fórmules de càlcul són imprescindibles i s’ha d’aprendre a fer servir els fulls de càlculs. Però no estem parlant de convertir-se en un matemàtic, ni molt menys. El més important sempre serà la historia. La tècnica dona la possibilitat no només de crear una nova relació amb les fonts, sinó també d’oferir un contingut innovador, vigilant les accions dels governs. El periodisme de dades és una pràctica que fa servir les dades com a font principal. Les analitza amb eines específiques però utilitzant tècniques de periodisme d’investigació.
Per això, no et perdis l’oportunitat de convertir-te en un periodista de dades, apunta’t als nostres cursos i comença la teva formació el pròxim 6 de febrer 2019. Per més informació, apunta’t al Workshop del proper 24 de gener.