Aquest dissabte 20 de juny s’ha celebrat la primera Hackató online de Comerç de Barcelona, una jornada organitzada per la Regidoria de Comerç de l’Ajuntament de Barcelona en col·laboració amb Iniciativa Barcelona Open Data. A la Hackató hi han participat un total de 10 equips i una cinquantena de participants. L’objectiu de la iniciativa ha estat aportar solucions innovadores basades en dades obertes al comerç de proximitat especialment davant la situació de debilitat derivada de la COVID-19.
Durant la presentació, que s’ha iniciat a les 9.30h i de manera telemàtica, hi ha intervingut Montserrat Ballarín, Regidora de Comerç, Mercats, Règim intern i Hisenda de l’Ajuntament de Barcelona per donar la benvinguda als i les participants. Ballarín ha volgut agrair l’assistència a totes les persones del món de les TIC i les dades obertes i ha insistit en la voluntat de reinventar el sector del comerç. “És un orgull veure tantes persones al servei del comerç local a Barcelona, una activitat fonamental a la ciutat. Hem de preparar el comerç local i posar-lo al món de la digitalització. Hem de treballar per fer un comerç fort i capaç de competir”, ha recalcat.
Després ha arribat el torn de paraula Lourdes Muñoz, cofundadora d’Iniciativa Barcelona Open Data que ha insistit en la voluntat d’IBOD d’“ajudar a transformar les dades obertes en valor econòmic, públic i social”. “Especialment en un moment com l’actual arran de la crisi de la COVID-19, és molt important aportar tot el coneixement a la ciutadania per millorar la cohesió social”. Lourdes Muñoz també ha recordat a totes les persones participants que tenen a la seva disposició el Dataset ‘Cens d’ocupació de baixos de la ciutat de Barcelona’, de la web publicat a la web d’Open Data Barcelona per poder documentar-se i idear l’aplicatiu durant tota la jornada.
A continuació, Karma Peiró, periodista de dades i dinamitzadora de la jornada ha recordat la dinàmica de la Hackató i ha presentat a les persones mentores Anna Moliner, Diego Pascual, i Juan Romero que han ajudat i guiat als diferents equips en diferents moments del dia. Els equips participants han disposat de 8h (de 9.30h a 17.30h) per desenvolupar l’activitat.
La presentació dels aplicatius web i la decisió final del jurat
A les 17.30 hores ha arribat el moment de presentar els projectes en públic. En total s’han presentat 10 projectes des d’ aplicacions mòvils centrades en promoure la venda online fins a aplicatius com mapes o formularis web més sencills i intuitius per a col·lectius menys digitalitzats.
En acabar, s’ha reunit per deliberar el jurat, format per Anna Moliner, especialista en innovació digital i usabilitat; Diego Pascual, arquitecte software, Juan Romero, enginyeria, software, innovació i Núria Paricio, Gerent de Barcelona Oberta; Fèlix Ortega, Director General de Barcelona Activa SA; i, per últim, Manel Vázquez, director de Comerç, Restauració i Consum.
Després del temps de deliberació, la mentora Anna Moliner ha anunciat els tres equips classificats i l’equip guanyador. La primera posició ha estat per a l’equip 9 amb el projecte MERCO integrat per Rubén Heras Ruperto, Alejandro Ruesga, Gerard Coll Barranco i Albert Gines. L’equip liderat per Heras ha ideat un app que busca incentivar la venta online i potenciar els negocis locals, a més d’utilitzar tecnologia Big Data per donar informació de valor als comerciants. L’equip guanyador obtindrà 10.000 euros per desenvolupar el prototip.
La segona posició ha estat per a l’equip 8 integrat per Luis Vicente, Juanjo Torres i Sergio Fragua. Amb APPROPA’T, l’equip 8 busca idear una app per dotar d’eines digitals als comerços locals i llançar promocions de col·laboració entre comerços.El tercer lloc ha estat per a l’equip 7 amb l’app ‘YoLocal’, una iniciativa de Blanca Ortega López, Irina Ovary Dalmau, Andrés Catama i Marcos Mercuri per, d’altres coses, afavorir el fet de poder fer tota la compra dins el mateix barri.
Per últim, el jurat ha volgut fer una menció especial a l’equip 5 format per Jaime Rios Ruiz, Albert Oller Arroyo i Joe Romero Garcia i al seu mapa ‘Open Comerç Map BCN’, per adequar la proposta a la dinamització de locals buits.
Finalment, Félix Ortega, Director General de Barcelona Activa, ha volgut tancar la jornada amb l’agraïment de nou a totes les persones participants i amb l’enhorabona a l’equip guanyador i als finalistes. “Des de Barcelona Activa seguirem impulsant la digitalització dels comerciants i dels usuaris, especialment els afectats per la bretxa digital”, ha declarat. Visita ara la galeria d’imatges de la jornada i visualitza tots els continguts a la llista de reproducció de la Hackató a youtube.