Dimecres passat vam aprendre sobre “Comunicació amb dades” al workshop que va impartir David López, soci i director de FHIOS Smart Knowledge, a ImaginCafé, una sessió enfocada al Marketing de Dades i de quines maneres podem aprofitar les dades en les estratègies de marketing.
El workshop va començar amb la presentació de Lourdes Muñoz, fundadora d’Iniciativa Barcelona Open Data, i que va fer una introducció a l’Open Data “El fet que la ciutadania conegui la informació pública i pugui accedir a ella de forma oberta i sense limitacions implica una empoderació amb molts aspectes positius i que poden afectar a molts aspectes de la societat.”
Com va recordar, el Certificat en Marketing Data comença el proper 9 de Maig i ara mateix estem en els últims dies de matriculació. Si voleu consultar la informació completa del certificat, ho podeu fer a la nostra web: formacio.iniciativabarcelonaopendata.cat
Malauradament no vam poder comptar amb Laura Aragó (La Vanguardia), que havia de fer una presentació sobre el Periodisme de Dades i com utiltizar les dades per a generar relats. En el seu lloc Lourdes Muñoz va presentar un projecte nascut de la Titulació en Periodisme de Dades (inici 1 de Juny), “Story Data BCN“, un projecte que fa un relat a través de les dades extretes del Referèndum de l’1 d’Octubre. Esperem poder comptar amb Laura Aragó ben aviat!
Després de la intervenció de Lourdes Muñoz, li va tocar el torn a en David López, expert en marketing de dades. Al llarg de la seva presentació va fer algunes afirmacions molt interessants “En el digital tot és mesurable, podem mesurar-ho tot. Pel fet d’entrar en una web sabem la teva edat, els teus interessos i quina és la teva via d’accès de l’usuari. El que ens permet utilitzar les dades per a elaborar unes estratègies de màrketing més eficaçes.”
Ara bé, les dades interessen també per l’aspecte tecnològic, ja que podem saber com els nostres clients accedeixen a la web: navegadors, dispositiu… el que ens permet prendre decisions més adeqüades de cara a l’usuari i que faciliti l’accès. Avui en dia hi ha més oferta i demanda, i els que són capaços de trobar el seu consumidor objectiu i oferir el que realment busca i complir amb les característiques concretes del consumidor en el moment oportú són els que aconseguiran vendre en el mercat digital.
“Hem de separar el moment de decisió del moment de transacció. Hem de fer comunicació i dades en el digital per a afectar a la decisió final de comprar un producte o un altre en la realitat.” Quin és el repte actual? Com extreure valor al digital. Les empreses han de ser capaçes d’encaixar les “palanques digitals” en la seva cadena de valor per a guanyar competitivitat. És un problema de negoci, no tecnològic; la tecnologia mai és un fi en si mateixa, és un mitjà per a aconseguir alguna cosa.
D’alguns dels exemples que va destacar David López, un va ser el de “marketing de influencers“: com a usuari hem crec qualsevol que tingui la autoritat suficient per convèncer, a través del seu número de seguidors. Sense que hi hagi cap mena d’autoritat reguladora que faci de filtre. Però com va dir David “hem de mesurar-ho, per saber si ha estat efectiu o no“.
Entre les conclusions de la seva presentació, la més destacable és la reflexió de “Avui en dia el repte és ser rellevant i mantener-te rellevant. La situació ha canviat molt en els últims anys i les dades juguen un paper clau“. Per això, amb més dades hi ha menys risc de cometre errors (inherents als càlculs). La potència del càlcul permet transformació de dades i aquestes permeten predictibilitat i correlacions intuïtives.