HacksHackersBCN, nous reptes per al Periodisme de Dades

Vam tenir el plaer d’assistir a l’últim HackHackersBCN (projecte impulsat per Eli Vivas, impulsora de la nostra Comunitat Xarxa) en una sessió on el Periodisme de Dades va ser sense dubte el gran protagonista de la jornada. A través de les diferents ponències es van donar algunes claus per a utilitzar les dades i la informació en el periodisme de les millors formes possibles, però també en altres àmbits.


Per exemple, Lluis Collado ens va ensenyar la iniciativa AMP en codi obert per a una millor web en l’entorn mòbil, amb pàgines més ràpides, més atractives i que es puguin monetitzar millor. Collado va destacar com “l’aparició d’Internet va canviar el consum d’informació i això s’hauria de traudir en com hem de produïr els uqe generem la informació.

A continuació va tenir lloc la ponència de Millán Berzosa, del Google News Lab, qui va parlar de diversos aspectes relacionats amb les dades i el periodisme, la relació que s’estableixen entre elles i com treure’n profit.Eens va donar algunes claus per al periodisme del segle XXI, per a contrastar informació amb les eines que ofereix Google de forma eficaç i veraç. “Què fer davant del soroll mediàtic i la confusió? Google ens permet buscar i contrastar per data d’aparició/publicació, procedència… amb el que trobarem la informació que busquem. Només hem de saber com fer-ho.

Per exemple, amb Google Trends tenim accés a la font de dades obertes més gran del món, el que ens permet tenir diferents enfocaments a l’hora de l’storytelling, com a l’hora d’analitzar conversacions que tenen lloc a internet i a les xarxes socials per a extreure valuosa informació. Millán va destacar la importància de ser menys followers en el futur i ser més líders. Un bon exemple per a contrastar informació es GeoSearchYoutube, una manera de cercar vídeos per procedència geogràfica i contrastar així millor la informació.

També va tenir lloc un debat entre Karma Peiró (directora de Nació Digital) i el mateix Millán Berzosa sobre la possibilitat de verificar les notícies a Internet, el paper dels mitjans i dels serveis d’Internet i els cercadors. A continuació es van presentar diferents startups i projectes entorn la comunicació, la innovació i les dades com Ed Maklouf, que amb el seu projecte Gather, uneix dades i comunitats per a conseguir en xarxa informació de qualitat. També, l’Eva Domínguez ens va presentar un projecte que explica l’actualitat pensant com interactuen els nens i nenes amb les narratives. Com l’Agustin Martín, que va presentar Comunicae, una plataforma per a ajudar a promocionar notes de premsa, des dels emissors com els receptors d’aquestes.


Per últim va haver-hi molts bons exemples de transformació digital i periodisme de dades en diversos mitjans. Com el Diari ARA, que presenta secció i temes de #datajournalism per a web i paper “mateix tema per a diferents barbes”. En altres mitjans com 8tv han incorpoart 7 kits mòbils (MOJO) e informen primer en digital, com va remarcar Pipo Serrano i a La Vanguardia, amb Laura Aragó, va explicar la seva experiència amb el projecte “vangDATA” i els reptes de crear un projecte de Periodisme de Dades en un mitjà com La Vanguardia.

Encara ets a temps de formar-te en Periodisme de Dades amb el nostre certificat acreditat per l’Open Data Institute en Data Journalism. Consulta la nostra oferta formativa completa i comença la teva carrera en dades obertes! Comencem el 25 de Maig.