Crònica: expedició de dades per l’ocupació del Prat de Llobregat

Una de les pauses per menjar

El Prat de Llobregat pot millorar considerablement el seu estalvi energètic focalitzant els recursos en un 8,8% de les empreses, cada vegada hi ha més indústria de transport i emmagatzematge, hi ha poques dones al sector industrial i el Prat de Llobregat no té visibilitat pel que fa a la indústria 4.0. Aquestes van ser les conclusions principals de l’expedició de dades del dimecres 12 de desembre convocada per l’Ajuntament del Prat de Llobregat i Iniciativa Barcelona Open Data. L’objectiu era recollir totes les dades possibles per després poder crear un panell d’indicador que funcioni a temps real i on trobar-hi les dades generades pel Pacte Local per l’Ocupació i l’Empresa.

“No sabia el que era una expedició de dades i la veritat és que el que més m’ha agradat ha estat la transversalitat dels perfils. Els participants són molt diferents i per això les aportacions són molt diferents i enriquidores pel projecte final” aquestes són les conclusions finals de Lucía López, una de les participants de l’expedició, que afirma convençuda que repetiria l’experiència.

Aproximadament 25 persones es van reunir al Centre de Promoció Econòmica del Prat de Llobregat durant tot un dia per crear aquest panell d’indicadors. La tinent d’alcalde Maria Mayordomo va ser la primera en parlar, presentant el Pacte Local per a l’Ocupació i l’Empresa, el projecte original a partir del qual es va desenvolupar l’expedició de dades.“Totes aquestes dades poden ser útils per a molts col·lectius que els hi vulguin donar un ús” va dir, fent referència a què el consistori vol subratllar el valor de les dades obertes i apostar per elles, no només aplicar la llei de transparència.

Fèlix Ortega, director de l’àrea de Promoció Econòmica, Comerç i Ocupació, també va dedicar unes paraules als assistents. Ortega va afirmar que “Una bona manera de fer un rendiment de comptes és fer públiques les dades obertes que generi aquest pacte local”.

Un cop establerts els objectius i els motius de l’expedició de dades, la periodista de dades Karma Peiró, coordinadora de la jornada, va dirigir-se als assistents per explicar el funcionament de la sessió. Vocacions industrials i dones, eficiència energètica i logística 4.0. Tres temàtiques en les quals centrar la feina, quatre grups de treball.  

Després d’unes hores de recerca inicial i de plantejar objectius concrets, es va fer notòria la manca de dades amb les quals treballar. L’equip tècnic de l’Ajuntament del Prat de Llobregat es va asseure amb els participants per re-enfocar les preguntes inicials. Després d’això, hores de feina constant.

La jornada va concloure amb la presentació dels resultats obtinguts pels quatre grups de treball:

  • El primer grup va fer una fotografia de la situació energètica al sector industrial i va concloure que per aconseguir un bon estalvi les accions de l’ajuntament s’havien de centrar en el 8,8% de les empreses del municipi, aquelles amb unes condicions energètiques on l’acció del consistori podria tenir més bons resultats.
  • El segon grup va passar la jornada focalitzant-se en la vocació industrial i les dones. Tot i la dificultat per trobar dades separades per gènere, van poder veure com el sector de transport i emmagatzematge no para de créixer al Prat de Llobregat. Pel que fa a les dones, tot i ser un dels sector amb una escletxa salarial menor, segueix essent un sector molt poc feminitzat.
  • El tercer grup va poder veure que les dones tenen una formació principalment en tres sectors i caps d’ells té res a veure amb innovació o tecnologia.
  • Finalment, el quart grup va fer una fotografia de la indústria 4.0 al Prat de Llobregat i va poder observar que el municipi té molt poca visibilitat en aquest sector. Pràcticament tota l’activitat es centra en l’aeroport i en el centre logístic d’Amazon que hi ha al municipi.

Els vídeos estan disponibles al nostre canal de Youtube

Si voleu saber com va anar tot podeu consultar el fil del twitter d’ @iopendatabcn amb el hashtage #DadesxOcupacióxEmpresa